INSTAMÁMA

,,Ahoj, poradíš mi, jak získat hodně sledujících na instagramu ?“

,,Prosím tě, nasdílíš mi soutěž?“

,,Snažím se rozjet svůj instagram, jak se dostanu k nějaké spolupráci s firmou?“

Tak takové zprávy mi chodí opravdu často a já jsem si řekla, že se na tohle téma trochu rozepíšu, neboť Vás to zřejmě opravdu zajímá.

Na začátek bych ráda zmínila, že účet na instagramu jsem si založila ve druháku na gymplu. Tehdy jsem byla jediná ve třídě a nikdo z mého okolí tuhle sociální síť vůbec neznal. První fotku jsem přidala 21. 9. 2013 a tohle (viz níže) je úplně první fotka, kterou jsem vyfotila a upravila přes insta. Pro Vaši představu, má celé 3 Likes a 0 komentářů.

Chci tím říct hlavně to, že jsem začínala od nuly. 0 příspěvků, 0 sledujících, 0 sledování. Na tom všem, co tady dnes vidíte a co mnozí obdivujete, jsem pracovala 5 let. Nikdo nesdílel můj profil, nepořádal soutěže a o nějaké spolupráci jsem si mohla nechat jen zdát. Poctivě jsem přidávala fotky, psala hashtagy, komentáře, objevovala profily, které mě bavily, navazovala kontakty a dělala si „instafriends“, což zprvu nebyli mí přátelé, rodina, nebo tak. Z 90% to byli lidé, které jsem vůbec neznala.

Proč?

Protože tenkrát frčel Facebook a instagram byl, alespoň tady, ještě v plenkách.

Když se někdy budete nudit a projedete si můj profil až na začátek, uvidíte, že jsem tam mrskala kdejakou blbost. Tu krajina, tu pes, tu já, tu Tomáš, tu jídlo, tu pití. Od začátku jsem měla takový tendence sdílet tam všechno co dělám, kdežto Facebook pro mě zůstával hodně osobní. A tak to vlastně zůstalo dodnes.

Vnímala jsem, že jakmile jsem přidala dobrou fotku, ke který jsem pracně psala tématický hashtagy, automaticky to znamenalo třeba + 50 followers. Když jsem přidala fotku, kde byly vidět buchty na břiše, nejlépe ve spodním prádle, zákonitě měla úspěch. Taktéž fotka dobrého jídla.

Velký skok v číslech ale přišel až ve chvíli, kdy jsem byla těhotná. Tehdy jsem přidala fotku připravený postýlky  , která poprvé překonala hranici 200 likes a od té doby to pomalu přibývalo. Cokoli se týkalo těhotenství mělo ohlas. Fotky s břichem, postýlka, kočárek, dětský outfity, profi těhu fotky. Prostě všechno.

Zlomový byl ale porod. Tím mi fakt naskákalo abnormální množství followers a od té doby to prostě nějak rostlo, až to narostlo sem. Jsem za to nesmírně vděčná a šťastná, že Vás náš profil baví a opravdu si vážím každičkého sledujícího. Na druhou stranu musím říct, že to není zas taková sranda, jak si někdo myslí.

Jak tedy začít s „INSTABLOGEM“ ? V dnešní době už instagram funguje jinak, než před těmi 5 lety. Už nestačí jen dobrá fotka a hashtagy. Vlastně ani upřímně nevím, jestli bych s profilem, založeným teď, měla tolik sledujících, jako mám. Zato ale vím, že pokud to někdo chce dělat proto, aby z toho něco vytěžil, tak to určitě nebude fungovat. Respektive, nikdy nebude mít reálné sledující a jejich zpětnou vazbu, koupit se dá samozřejmě vše. V první řadě to musíte dělat pro sebe, aby to bavilo hlavně Vás a pak už si Vás lidi najdou sami a dokonce Vás třeba budou i sami od sebe sdílet. Protože prostě budou chtít a vy nebudete muset obepisovat milion holek s prosbou o sdílení vašeho profilu. Stejně to nejspíš nikdo z nich neudělá.

“ Jo, vona to dostala zadarmo.“,

slýchám a čtu celkem často. Víte, v dnešní době Vám ZADARMO nikdo nic nedá, v tom se snad shodneme. Jednoduše – pro firmy je tohle ten nejefektivnější a zároveň nejlevnější způsob reklamy. Takhle prostě dneska funguje marketing, který je očividně dost úspěšný a na něm instagram stojí a nadále taky staví. Blogerka tedy dostane produkt, ale vzápětí si ho poctivě odpracuje.

ODPRACUJE je to správný slovo, protože jak už napsala Lucka ve svým článku na tohle téma (který doporučuji přečíst), když se ti do něčeho zrovna nechce, ale musíš, tak už je to práce. A i mě se občas zrovna nechce a raději bych si v čase, kdy mi děti spí, dala kafe. Ale popravdě je to jediná chvíle, kdy mám klid na vyfocení produktu, napsání příspěvku, článku na blog, nebo na natočení recenze do stories. Málo kdo totiž vidí úsilí, které stojí za každičkým (nejen) reklamním postem, neboť většina z nás si na svých výstupech dává záležet a to potom opravdu stojí strašnou spoustu času. A ten je sakra cennej.

Pro firmu je tohle prostě daleko efektivnější. Pošle blogerce produkt, ta ho natočí, nafotí, ukáže, vyzkouší, předvede, následně o něm napíše a to je tisíckrát lepší, než si draze pronajmout nějakou reklamní plochu, která nic z toho nedokáže.

No a jak to mám tedy já ?

První nabídka na spolupráci přišla , když jsem měla okolo 5K followers. Tenkrát jsem nevěřila svým očím a připadala jsem si absolutně výjimečná. Samozřejmě jsem to vzala a připadalo mi neuvěřitelný, že mi to dají ZADARMO!

Takhle jsem to vnímala vlastně docela dlouho. Je to ZADARMO, protože jsem za to nezaplatila penězi. Za každou nabídku jsem byla strašně vděčná, a i když se mi do nějaké spolupráce nechtělo, neuměla jsem odmítnout. Vždy jsem si řekla, že mi to přece nic neudělá. S každým výstupem jsem si dala práci, někdy mě to stresovalo, jindy prudilo a pomalu mi začalo docházet, že to zadarmo zdaleka není. Naučila jsem se říkat NE  a spolupráce si vybírat.

Snažím se, aby obsah toho, co sdílím, nebyl proti mýmu přesvědčení, což je, alespoň doufám, vidět. Když mi třeba v těhotenství přišla nabídka na spolupráci , abych vyzkoušela jakési kapsle na hubnutí, zůstal mi rozum stát. Tehdy jsem se ani neobtěžovala odpovídat,  protože já jim očividně nestála ani za roz-kliknutí  mého profilu. Ten byl v tu dobu pochopitelně plný těhu fotek a i hlupák by pochopil, že pro takovou kampaň nebudu nejideálnější blogerka. No nic. Takový spolupráce jsou úplně k ničemu. Kapsle bych beztak vyhodila 3 roky po záruce, až bych je našla někde zahrabaný a Vás bych akorát nasrala. S každou nabídkou si říkám: ,,Využiju to? Potřebuju to? Chci to? Stojí mi to za to?  Když ne, odmítám.

Když jo, produkt pak vidíte na profilu. Jo a prosím Vás, všimla jsem si, že často unboxing vnímáte jako kladnou recenzi. Tak ne. To je prostě jen unboxing = představení produktu. Recenze zpravidla přichází až po vyzkoušení. A pokud tomu tak není, zřejmě jsem s produktem nebyla spokojená. V takovém případě se s firmou domluvím co dál. Ta ho chce buďto zaslat zpět, nebo ho prostě jen přestanu propagovat. To se stává poměrně často a myslím, že to téměř nikdo nevnímá.

Co se postování týče- nejlepší pro mě je, když si firma stanoví přesný podmínky. To znamená: kolik stories bych měla přidat, kolik příspěvků do feedu a nejlépe i časové rozmezí, kdy bude kampaň probíhat. Takové spolupráce mě baví a mám z nich nejlepší pocit. Přesně totiž vím, co se ode mě očekává a mám zhruba představu o náročnosti celé věci. Tím pádem si hned umím říct, zda je taková nabídka dobrá, nebo ne.

Vždy mě pak potěší nabídky typu: ,,Pošlete nám adresu a pokud budete s produktem spokojená, budeme rádi za jakoukoli odezvu.“ . Nenucený, příjemný. V takovém případě nemá nejspíš ani jedna strana bůhví jaká očekávání, takže pokud nejsem spokojená, nikoho to nebolí a pokud jsem, je to ku prospěchu všech.

Nejhorší jsou pak spolupráce typu: ,,Pošleme Vám lahvičku v hodnotě 120 Kč a od vás chceme na oplátku: 5x stories, 2x fotku do feedu a o druhou lahvičku by jste nám mohla udělat soutěž.“. Ne, nemohla. V tom množství nabídek, které mi chodí a že některé jsou fakt zajímavé, je tohle trochu mimo. Nechci znít nevděčně, ale je to realita. To na mě řve už z dálky „NE, NEBER TO!“. Jak říkám – zadarmo Vám nikdo nic nedá, takže nedávejte ani vy. Znát svou cenu je totiž taky velmi důležitý.

Když už mi jsou známé podmínky spolupráce, zpravidla se ptám, kolik blogerek firma oslovila. Nejednou jsem totiž byla nemile překvapená, když během jednoho týdne vidím tutéž věc u dalších 8 holek, které sleduji . Tohle mi připadá trochu nešťastné, protože kdyby si to firma lépe rozvrhla, kampaň by mohla být daleko úspěšnější.  Stává se tedy i to, že spolupráci odřeknu z důvodu, že nechci být jedna z 20 . Naopak jsou pak situace, kdy je v kampani zapojených víc lidí, než je mi sympatické, ale nabídka je pro mě natolik zajímavá, že kývnu i tak. Uznejte sami- 4 členná rodina, 2 malé děti, velký pes a kočka. Denně lítáte s vysavačem a najednou Vám někdo nabídne vysavač, který umí vysávat a vytírat jedním tahem. Kdo z vás by odmítl? Já určitě ne, protože takový vysavač byl mým snem.

Co se mi opravdu velmi často děje, je odmítnutí z důvodu konkurence. Mám dlouhodobou barterovou spolupráci se značkou Hipp a před nedávnem mě oslovil Sunárek. Přijde mi prostě nevhodný propagovat 2 konkurenční firmy na jednom profilu, proto jsem Sunárek odmítla. S Hippem jsme spokojení a nemám důvod měnit. To se samozřejmě netýká jen Hippu. Takový nabídky chodí často a já je prostě ze zásady odmítám. Nechci mít v postýlce mantinel od téhle švadleny, hnízdečko od druhé a deku od třetí. Míň někdy znamená víc.

Tím teď ale neříkám, že Sunárek je snad horší, než Hipp. To vůbec ne. Stejně tak ostatní značky, které nepropaguji. Můžou být třeba i lepší, jen o nich u mě logicky neuslyšíte, pokud je nemám vyzkoušené.

Chápu, že někdy jsou reklamy a sponzorované příspěvky na insta prudérní. Já si zase říkám, že jiné už to prostě nebude a pokud Vám něčí obsah vadí- zkrátka ho přestaňte sledovat.  Je to stejné, jako v reálném životě. Pokud vedle sebe máte někoho, kdo vám jen bere energii, nestýkejte se s ním. Neskutečně se vám uleví. Sama jsem to tak několikrát udělala a na insta je pár profilů, kterým se vyhýbám obloukem, protože mě neeeskutečně iritují.

To, že jsem „influencer“ neznamená, že věci jen „dostávám“ a že na mě reklamy nemají dopad. Kolikrát jsem si něco koupila, protože jsem to viděla na ig a prostě jsem to musela mít. Třeba náš kočárek. Všichni si myslí, že mám s Neonato spolupráci, ale nemám. Kočárek jsme si koupili, protože jsem ho tenkrát viděla u Zuzky Geletový a oba jsme se do něj s Tomem zamilovali. Bydleli jsme u našich a tak jsme si na něj mohli ušetřit celkem bez problému. Starý model jsme před nedávnem prodali a na Tobiáše pak koupili NeoPop 2018, protože jsme prostě chtěli. Je to naše srdcovka a s kočárkem jsme vždycky byli spokojení. Nikdo mi ho nedal. Jediné co, tak jsme společně udělali soutěž a za tu jsem dostala náhradní barevný set NeoPop. Krom toho mám pocit, že nemají žádnou blogerku, která by s nimi nějak dlouhodobě spolupracovala.

“ A kde na to všechno berete?“

Další oblíbená věta, která mě fakt zaráží. Ne vážně. Jsme normální obyčejná rodina. Tomáš má slušnou práci a já mám rodičák. Platíme hypotéku na barák, ve kterým stále nebydlíme,  taky nájem, pojistky, telefony, spoření, jídlo, plíny a tak dále. Stejně, jako všichni ostatní. Nemůžeme si vyskakovat, ale zase si rozhodně nestěžujeme. Taky jste si mohli všimnout, že třeba nejezdíme 3x do roka na dovolenou. Teda vlastně nejezdíme ani 1x ročně, ani jeden z nás nemá nejnovější Apple a Louis Vuitton kabelku na mě zřejmě nikdy neuvidíte. Je to prostě o prioritách každého a mě by teda nikdy nenapadlo se někoho zeptat „Kde jsi sakra vzal prachy na ten novej mobil?!“. Každý zkrátka máme jiné finanční možnosti a podle toho se musíme zařídit. A je taky jasný, že spoooustu věcí, které mám díky instagramu bychom si nemohli dovolit. Každý z Vás si musí vyselektovat to, co by pro něj bylo přínosné, nebo naopak zbytečné. Nemůžete koupit vše, co na instagramu vidíte.

Nad čím ale žasnu já, je „drzost“ některých holek. Není to dlouho, co jsem se bavila s majitelem velké firmy, se kterou spolupracuji a opravdu nechápu, že někdo, kdo má sotva 200 sledujících, si píše o spolupráci. Co, že si o ní napíše, ale dokonce si diktuje podmínky. Pardon, ale takhle to prostě nefunguje a v životě bych si to nedovolila. Dneska už se samozřejmě nebojím oslovit firmu, pokud mě jejich produkt opravdu zaujme, ale i tak to dělám dost nerada. Líp se prostě cítím, pokud firma osloví mě.

Před nedávnem jsem ve stories sdílela příspěvek. Nic hrozného, jen fotka, na které byly ve srovnání 2 ženy. No, ale co mě totálně zarazilo je to, že mi ostatní blogerky začaly psát, jestli mi ubylo hodně sledujících, právě proto, že jsem to sdílela a jestli mi přišel nějaký hate. Fakt jsem se nad tím pozastavila a řekla si, že jestli mě někdo přestane sledovat proto, že vyjádřím svůj názor, potom je to dobře. Abych se bála něco sdílet, nebo říct, jen proto, aby mi nááhodou neubylo 10 sledujících? Tak to mi přijde smutný. Ano, instagram je mým koníčkem. A ano, dělám to pro Vás, ale taky pro sebe. A takhle už bych to nebyla já, nýbrž někdo, kdo by se třeba víc líbil Vám, zato míň mně. Tak nás, „blogerky“ prosím, zkuste nechat být takovými, jaké opravdu jsme. A pokud to nejde, nesledujte nás. To je opravdu to nejlepší řešení.

Uffff. Snad jsem zmínila vše, co jsem chtěla a doufám, že nebudu litovat :))).

Martina

65 komentářů
  1. Jsi skvělá! jedna z nejoblíbenějších maminek na ig. Máme stejně starého chlapečka a jsi můj vzor. Tvůj instagram mě moc baví, už i jen v tom že si na nic nehraješ. Dělej dál to co děláš!❤️

  2. Děkuji za tento článek, vždy mě zajímalo jak to funguje. Z článku je cítit otevřenost a to se mi líbí. Přeji vše dobre a těším se na Vaše další příspěvky

  3. Tyjo! Já to přečetla jedním dechem! Já teda nejsem blogerka, influencerka.. Ale mám stejný názor, jakoby to šlo ze mě! Opravdu nechápu, proč někdo sleduje někoho kdo mu leze na nervy! Já mam někoho koho nemůžu ani vystát, opravdu mě ten člověk rozčiluje vším, tak ho prostě nesleduju, protože by mě to samotnou umořilo. Úžasný článek!❤️❤️
    Třeba si to konečně někdo uvědomí!

  4. Hezky napsáno a jen jsem chtěla říct, že vás INSTABLOGERKY moc obdivuju, mě samotný by bylo nepříjemný mluvit si „jen tak“ do mobilu. Asi bych se cítila jako dement, ale přitom bych to chtěla umět a časem se třeba k tomu propracovat (i když u mě hooodně silně pochybuju, neumím fotit, mít hezký články k fotce a ani neumim ladit si nějak profil) ☺️ takže za mě máte pár slovy OOOOBROVSKÝ OBDIV

  5. Marti článek je skvělej, sleduju tě moc ráda a přeju ať sledujících jen přibývá a hlavně ať tě to pořád baví ❤ měj se krásně ❤

  6. To se tak příjemně čte ❤️ přirozené, nenucené a od❤️ strašně ráda čtu vaše příspěvky, vždycky mám hned lepší den

  7. Tyjo pecka popsané!Zhltla sem to na jeden dech, po přečtení nějaké věty mě napadlo: „a co když..“ a hned sem našla odpověď v další větě Jsem ráda že vím jak to funguje, a taky nechápu lidi co mají pár sledujících a v BIU mají hned napsané: Mám zájem o spolupráci Prostě na ‚sobě‘ musí nejdřív zapracovat a pak teprve žádat o spolupráce.

  8. Ahojky, hrozně ráda Tě sleduji a i čtu Tvůj blog. A tohle jsi napsala úplně neskutečně. Jen tak dál. Držím palce, ať vše je tak jak ty chceš a nikde tě neprudi.

  9. Ahoj,

    moc hezky napsané. Držím palečky, aby vše šlo tak, jak si představuješ a hlavně pevné nervy. Já bych je na to neměla 😀 Moc ráda tě sleduji a tvůj styl je mi sympatický. Víc takových žen/maminek na IG <3

  10. Top ❤️
    Jedna z 5, kterou ačkoliv neznám, sleduji nejraději … Držím palce k dalším úspěchům…

  11. Je to hrozně hezky napsané! 🙂 Jen by mě zajímalo… 🙂 Když IG začínal a nebyl ještě tak profláknutý, tak bych se asi nebála mít veřejný profil. Ale nebojíš se Marti teď? 🙂 Když sdílíš fotky dětiček a tak? 🙂 Možná je to jen můj blbý pocit. 🙂

  12. Krásně napsaný článek, myslím že by to mohlo některým lidem otevřít oči, že produkty opravdu nedostáváš zadarmo.

  13. Super článek neměla jsem představu, jak ty spolupráce vůbec fungují a celkově všechno kolem toho.
    Jinak tě moc ráda sleduji a jsi pro mě velkou inspirací 🙂

  14. Krásně napsaný článek, myslím, že by mohl otevřít oči některým lidem, že produkty opravdu nedostáváš zadarmo. Protože dle mého tvůj osobní čas, který tomu věnuješ má mnohem větší hodnotu než peníze

  15. Ja niesom blogerka ale chapem vas uplne.. ja by som to nevedela robit ani nahodou tolko veci tam zdielat potom napisat tak dlhe a rozumne vety ktore zaujmu 😀 radsej makam na linke kde nemusim stylyzovat vety 😀

  16. Krásně napsané Marti ❤️ jsi jedna z mála, které sledují delší dobu a nehodlám přestat ☺️ a díky komu semtam muj účet a peněženka pláčou

  17. Skvěle napsané. Musím přiznat, že jsem tě sledovala asi 2 roky zpět, ale přestala jsem (už ani nevím proč). Pak jsem otěhotněla a kamarádka (taky těhotná) mě na tebe znovu přivedla, takže já tě tedy začla znovu sledovat a teď jsi jedna z mých nejoblíbenějších. Tak nevím jestli to je tím, že už mám taky mimčo (určitě) a že miluju Tobíska buď pořád tak “normální” ukázek luxusu na instagramu už je moc!!

  18. Teda klobouk dolů… super článek a hlavně paráda vědět „zákulisí“ IG.Na IG na mě pusobite hezky skromně a slušně.at se vám a rodině daří.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML štítky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>